Monday, January 27, 2014

Telur Masak Kicap Pedas



Menu ekspres tapi sodap tak ingat...telur masak kicap pedas...

Bahan-bahan:

Telur (dalam 4-5 biji)
Bawang  putih 2-3 ulas (hiris)
Bawang besar 2-3 biji (potong gelang)
Cili kisar 1 sudu
Kicap manis (agak2 le banyak mana nak dibuat kuah tu)
Cili padi (hiris/potong)
garam dan gula secukup rasa
Tomato/ lobak merah (optional- kalo nak letak boleh, takde pun takpe)
(Bahan-bahan boleh ditambah/kurang ikut banyak mana nak dimasak)

Cara-cara :

Goreng telur sebiji-sebiji (telur mata). Asingkan

Panaskan minyak. Tumis bawang putih ngan cili padi sampai wangi

Masukkan cili kisar. Tumis sampai garing/keluar minyak.. 

Masukkan kicap, garam, gula. Kalo rasa kuah tu pekat sangat, boleh tambah sedikit air. Masukkan bawang besar. Biar sampai layu. Kalo bawang besar masih mentah sah tak sodap nanti. Kalo ada tomato, masukkan le. Kalo taruk lobak merah hiris pun sodap, tapi lobak lambat empuk, so masuk lobak dulu baru masuk bawang besar.

Pastu tuang le atas telur yang dah digoreng tadi. Siap. Selamat menjamu selera :)

2 comments:

  1. Tq 4 sharing...pinjam resepi ntuk masak today...
    Salam ukhwah ... blogsenyumansihat.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...ni resepi hentam keromo ikut suka hati saye je =D...maklum le balik keje pun dah kul berapa, yg simple camni je le yg sempat dimasak. tak sangka ada yg sudi cuba...kalo tak jadi jgn marah tau...sebab rasa kuah tu ikut lidah masing2..kena adjust rasa ikut kesesuaian masing2...huhu..nanti kita lawat blog awak ye :)

      Delete