Sunday, February 19, 2012

Panduan Asas Yang Harus Diketahui

  • Jangan gunakan bekas plastik sewaktu memukul putih telur kerana plastik akan menyerap lemak dan putih telur tidak kembang. Jika anda ingin memukul putih telur dengan gula, kalau boleh bubuhkan gula sedikit demi sedikit.
  • Jika putih telur sudah kembang dan adunannya tidak jatuh daripada pemukul jika diangkat, sebaiknya berhenti memukul. Jika diteruskan memukul, putih telur akan menjadi cecair.
  • Selain itu jika putih telur terlebih pukul, ia tidak akan sebati dengan bahan-bahan lain jika dicampurkan dalam satu bekas. Contohnya, mentega, tepung dan gula.
  • Untuk membuat tepung naik sendiri senang saja. Campurkan 4 cawan tepung, 2 sudu kecil garam dan 2 sudu kecil serbuk penaik. Ayak dan simpan dalam bekas.
  • Untuk mengetahui kesegaran telur, rendamkan telur di dalam air sejuk yang bercampur garam. Kalau telur itu timbul bermakna ia tidak segar.
  • Jika ingin mendapatkan putih telur yang elok dan mudah kembang bila dipukul, gunakan bekas yang diperbuat daripada tembaga. Ini kerana tembaga akan bertindak balas dengan albumin dalam telur.
  • Sekiranya membuat sandwich, sapukan marjerin/butter pada roti. Ini untuk mengelakkan roti menyerap air dari inti sandwich yang seterusnya akan membuatkannya basah dan tidak tahan lama pada suhu bilik.

Saturday, February 18, 2012

Sabun Untuk Kucing





Err...kucing korang pernah kena kutu tak? Tak la kot kan. Lain la macam saya ni, kucing dok merayau je. Nama pun kucing kampung. Mmm ada gak kucing yang saya bawa balik dari mana-mana tu dah memang ada kutu.
           Dulu kalau kena macam ni, saya ada bawa pergi vet. Kucing ni akan disuntik dengan ubat kutu. Mekanismenya ialah ubat akan masuk dalam aliran darah, bila kutu gigit kucing tu, so ia akan termakan ubat tu and mati. Tapi cara ni lambat sikit nak berkesan. Saya tengok dekat seminggu lebih baru clear badan kucing ni dari kutu tu. 
           So nak senang saya beli je sabun antiseptik Fido. Ala-ala Dettol la tapi ni untuk kucing dan anjing. Sabun ni banyak buih. Budak-budak ni kalau mandi dengan air suam. Biarkan buih sabun tu dalam beberapa minit lepas tu bilas. Haa, bila lap badan kucing tu dengan towel, habis bangkai-bangkai kutu tu melekat kat towel tu. Kan senang tu. Sekali mandi je terus hilang masalah kutu ni. Selain untuk hapuskan kutu, sabun ni untuk elak kegatalan. Sabun ni ada je jual kat mana-mana. Saya pun beli kat Tesco je. Harga kalau tak silap RM4.20. Hihu

Sunday, February 5, 2012

Bergaya Walau Budget Tiada


          
           Masa kerja lama dulu, suka tengok penampilan my colleague Cindy. Dia ni simple je cara berpakaian dia. Standard la kerja ofis, blaus dengan skirt/slack. Tapi ada sesuatu yang menarik tentang dia. Yup, aksesori. Brooch yang berkilau disematkan pada skarf leher, atau rantai, tak pun bracelet watch. Memang benda-benda macam ni mampu menambahkan impak pada penampilan. Yang pasti jangan berlebihan.
           Lagi satu hari tu terbaca dalam Utusan. Wartawan ni pergi luar negara, dan dia perhatikan yang imigran di sana sentiasa kelihatan up to date walau berpendapatan rendah. Jawapannya? Mix and match. Suai padan. Dia lihat walaupun mereka kerap mengenakan baju yang sama, tapi setiap kali akan dipadankan dengan seluar, skirt atau kasut yang berlainan. Gaya rambut yang sentiasa berubah juga membuatkan penampilan mereka ni sentiasa nampak menarik.
          So, walaupun takde budget nak beli baju baru buat masa ni, rasanya boleh la kot ikut contoh diorang ni. Pakai brooch bling bling sikit, pas tu tukar-tukar tudung walaupun dok ulang baju kurung yang sama. Ok jugak kan idea ni..huhuhu

Saturday, February 4, 2012

Dah Selamat..

Yea..yea...anak buaya kat Citypark tu dah berjaya ditangkap oleh Perhilitan. Hoh nasib baik dia tak sempat membesar. So sekarang Uya-uya boleh la tinggal dengan aman. Insya Allah nanti bila ada kelapangan saya lawat Uya-uya ye. Ingat jaga diri baik-baik tau. hehehe