Sunday, January 22, 2012

Uya-uya...Jaga Diri...

            Semalam baca dalam metro, ada anak buaya kat Citypark. Biar betul???? Betul la tu sebab ramai dah nampak anak buaya tu berjemur kat tepi tasik tu. Disyaki ada orang lepaskan buaya tu sebab takut dikenakan tindakan bela haiwan tu tanpa lesen. Cepat-cepatla tangkap binatang tu. Bahaya la. Huu...kita risaukan Uya-uya. Mesti Uya-uya terkejut ada buaya dalam tasik tu... Uya-uya, jaga diri baik-baik. Kita rindu Uya-uya..
  p/s   pada yang belum kenal Uya-uya, boleh tengok post pada April 2011. huhuhu

Monday, January 2, 2012

Fakta Osteoporosis

            Osteoporosis adalah penyakit yang melemahkan tulang- tulang, meningkatkan risiko keretakan tulang secara tiba- tiba dan tidak dijangka.
           Tulang manusia diperbuat daripada tisu- tisu yang membesar. Cengkerang luar korteks atau tulang tebal menyalut tulang trabekular, tulang seperti span. Apabila tulang dilemahkan melalui osteoporosis, lubang- lubang dalam span tumbuh membesar dan melemahkan struktur dalaman tulang.

          Faktor- faktor risiko berlakunya osteoporosis:
  • Usia - selepas ketumpatan dan kekuatan tulang mencapai maksimanya (biasanya sekitar usia 30), jisim tulang mula merosot seiring dengan peningkatan usia .
  • Jantina - wanita berusia lebih 50 tahun memiliki risiko besar untuk mendapat osteoporosis. Hakikatnya wanita lebih banyak mengalami osteoporosis jika dibandingkan dengan lelaki disebabkan oleh tulang wanita yang lebih  ringan dan nipis
  • Bangsa - kajian menunjukkan wanita bangsa Asia lebih mudah mendapat osteoporosis.
  • Struktur tulang dan berat tubuh - wanita kecil dan kurus berisiko besar untuk mendapat  osteoporosis kerana mereka memiliki ketumpatan tulang yang kurang daripada wanita yang lebih berat dan memiliki rangka besar. Begitu juga lelaki yang kurus dan kecil.
  • Sejarah keturunan - keturunan adalah salah satu daripada faktor penting risiko mendapat osteoporosis. Jika ibu bapa atau datuk nenek memiliki sebarang tanda- tanda osteoporosis seperti keretakan pinggul selepas kejatuhan kecil, anda mungkin berisiko besar mendapat penyakit ini.
  • Ubatan tertentu - penggunaan ubatan tertentu seperti penggunaan steroid dalam jangka masa lama juga boleh meningkatkan risiko mendapat osteoporosis.
Langkah- langkah pencegahan :
  • Senaman - senaman membuatkan tulang dan otot lebih kuat dan membantu mencegah kehilangan tulang.
  • Makan makanan yang tinggi kalsium - sumber terbaik kalsium adalah susu dan produk tenusu, ikan seperti sardin, sayuran hijau seperti brokoli, dan roti yang diperbuat daripada tepung yang diperkaya dengan kalsium.
  • Makanan tambahan atau vitamin - pastikan mendapat nasihat dari doktor terlebih dahulu
  • Vitamin D - tubuh menggunakan vitamin D untuk menyerap kalsium. Selain dari cahaya matahari pagi, vitamin D boleh didapati daripada telur, ikan berlemak seperti salmon, bijirin dan susu yang diperkaya dengan vitamin D.
  • Estrogen - estrogen adalah hormon yang dihasilkan ovari, membantu melindungi daripada kehilangan tulang. Penggantian estrogen yang hilang selepas menopous memperlahankan kehilangan tulang dan memperbaiki penyerapan kalsium. Tetapi kerana terapi estrogen memembawa risiko, ia hanya dicadangkan kepada wanita yang berisiko tinggi untuk osteoporosis atau mempunyai gejala menopous yang teruk.
  • Hindari rokok dan alkohol - merokok menyebabkan tubuh kurang menghasilkan estrogen yang melindungi tulang. Alkohol pula meningkatkan risiko untuk terjatuh dan mematahkan tulang.

Adab Berdoa

Semasa kita berdoa, hendaklah mengikuti cara atau adab berdoa agar doa kita dimakbulkan oleh Allah SWT, perhatikanlah hal-hal seperti berikut:

  • Doa hendaklah disampaikan kepada Allah dengan merendah diri dan suara yang lemah lembut, sebagaimana termaktub dalam firman Allah SWT dalam surah al- A'raf ayat 55, seperti berikut :
 "Berdoalah kepada Tuhanmu dengan merendah diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang- orang yang melampaui batas".

  • Doa hendaklah berasal dari hati yang ingat akan Allah dan harus yakin bahawa doa akan dikabulkan oleh-Nya. Sabda Rasulullah s.a.w :
"Berdoalah kepada Allah dan kamu meyakini untuk dikabulkan, dan ketahuilah olehmu sesungguhnya Allah tidak mengabulkan doa dari hati yang lupa dan sunyi (dari mengingati Allah)"

  • Doa hendaklah dimulakan dengan memuji Allah dan membaca selawat kepada Nabi s.a.w :
Bersabda Nabi s.a.w : "Apabila salah seorang daripada kamu sekalian berdoa, maka mulailah dengan membaca tahmid serta memuji kepada Allah, kemudian membaca selawat kepada Nabi, baru kemudian berdoa dengan apa yang dikehendakinya."

  • Membaca selawat kepada Nabi di tengah dan akhir doa, seperti dijelaskan dalam hadis berikut :
Bersabda Nabi s.a.w : " Setiap doa terhalang (tidak dikabulkan) sehingga dibacakan atasnya selawat kepada Nabi s.a.w."

  • Mengakhiri membaca doa dengan Aamin, sekalipun hanya sendiri, sebagaimana hadis Abu Hurairah r.a :
Bersabda Nabi s.a.w : "Apabila salah  seorang dari kamu berdoa, maka hendaklah dia mengaminkan atas doanya sendiri".

  • Mengangkat kedua tangan selama berdoa, seperti disebut dalam hadis Salman riwayat Abu Daud :
Bersabda Nabi s.a.w : " Sesungguhnya Tuhan kamu adalah Tuhan yang Maha Hidup, Maha Pemurah dan berasa malu kepada hambanya apabila ia mengangkat kedua tangannya (berdoa) kepada-Nya, kemudian Allah mengembalikannya (menolaknya) tanpa hasil."

  •  Menyapu muka (wajah) dengan kedua tapak tangan selepas berdoa.
Sahabat Umar r.a berkata : "Rasulullah s.a.w apabila mengangkat kedua tangannya dalam berdoa, tidak akan melepas dan mengembalikannya sehingga menyapu wajahnya dengan kedua tangannya".

  • Menengadahkan (membuka) kedua tapak tangan, apabila memohon perkara positif, dan menelungkupkan tapak tangan apabila memohon untuk menolak perkara negatif :
"Sesungguhnya Nabi s.a.w apabila memohon perkara positif menengadahkan kedua tapak tangannya ke langit, dan apabila memohon perlindungan dari perkara negatif menelungkupkan kedua tapak tangannya dari langit".

'USAHA, DOA dan TAWAKAL'

Jika doa terus dimakbulkan ianya bukti kasih Allah S.W.T kepada kita, doa kita yang ditangguhkan tanda Allah suka mendengar rintihan kita dan menjadi tanda kasih-Nya jua. Doa yang tidak dimakbul pula hakikatnya Dia sedang merancang yang lebih baik untuk kita dan itu pun isyarat kasih-Nya kepada kita.

Sunday, January 1, 2012

Filem- Filem James Bond

Minat filem James Bond tak? Saya biasa-biasa je. Layan je kalau ada yang tayang kat tv tu. Tapi yang bestnya saya paling suka theme musicnya, dan lagi satu part bila dia sebut "Bond, James Bond" rasa macam macho je hehehe
          So, watak James Bond ni telah dipegang oleh 6 pelakon. Sean Connery, George Lazenby, Roger Moore, Timothy Dalton, Pierce Brosnan dan yang terbaru Daniel Craig. Kat bawah ni adalah senarai filem-filem mereka:
                                                               
  • Dr No    (  Sean Connery) -  1962                                      
  • From Russia With Love  ( Sean Connery) -  1963                              
  • Goldfinger   (  Sean Connery) - 1964                                    
  • Thunderball  (  Sean Connery) -   1965                                      
  • You Only Live Twice  (  Sean Connery ) - 1967                                       
  • On Her Majesty's Secret Service (  George Lazenby) - 1969
  • Diamonds Are Forever   ( Sean Connery) - 1971
  • Live and Let Die     (Roger Moore) -  1973                                        
  • The Man With The Golden Gun   (Roger Moore) - 1974                                      
  • The Spy Who Loved Me (Roger Moore) - 1977                                      
  • Moonraker    (Roger Moore)  -  1979                                    
  • For Your Eyes Only   (Roger Moore)  - 1981                                                              
  • Octopussy  (Roger Moore)   - 1983                                          
  • A View To A Kill  (Roger Moore)  - 1985                                                              
  • The Living Daylights  (Timothy Dalton)  - 1987                                                          
  • License To Kill  (Roger Moore)   - 1989                                   
  • Goldeneye   (Pierce Brosnan) - 1995                                        
  • Tomorrow Never Dies    (Pierce Brosnan) - 1997                                       
  • The World Is Not Enough  (Pierce Brosnan) - 1999                                        
  • Die Another Day  (Pierce Brosnan) -  2002                                 
  • Casino Royale  (Daniel Craig)   -  2006                                     
  • Quantum Of Solace   (Daniel Craig)   -  2008                                       
  • Skyfall   (Daniel Craig)  -  2012                                        
             Sean Connery


                  Roger Moore


         George Lazenby

     
                Timothy Dalton

            Pierce Brosnan

              Daniel Craig