Thursday, May 26, 2011

Crosstitch vs Jahit Labuci/Manik

           Dulu saya ni suka sangat jahit crosstitch (silang pangkah)...rasa happy sangat bila satu-satu gambar tu siap...jadi ni antara crosstitch yang saya buat...


           Ada yang dah bagi anak buah, dan ada juga yang belum dibingkai lagi. Tapi yang sedihnya ada yang dah hilang entah mana saya letak. Sedih la sebab nak siapkan satu-satu gambar tu bukan senang dan lama pula masa yang diambil.
           Sekarang ni saya dah tak buat crosstitch ni sebab faktor kewangan yang tak mengizinkan. Sebab kos benang tu mahal sangat (bagi saya la..). Benang Minlon atau DMC tu dulu dalam RM1.20 satu. Sekarang mungkin dah lagi mahal. Lagi besar dan rumit gambar yang nak di buat lagi banyak la benang yang diperlukan. Lagi satu bila dah siap nak hantar ke kedai untuk dibingkaikan pula. Kos lagi..
           Bukan senang nak lupakan hobi ni...nanti kalau kewangan dah ok nak juga sambung buat balik...jadi sekarang saya cuba alih ke hias lengan baju kurung dan tudung pula...ok sikit sebab manik dan labuci ni murah je...yang ni antara yang dah siap...













            Mesti ada yang tertanya-tanya kenapa la sama je style nya...hehe saya ni tak kreatif, itu yang jahit pun sebarisss je...nak buat corak lain rasa tak pandai la...lagipun nak beli manik lain entah bila nak ke kedainya...jadi jahit je la apa yang ada dalam simpanan. Takpe la kan, saja suka-suka, lagi pun untuk pakai sendiri je...  =)






          

Sunday, May 22, 2011

Aktifkan Diri

Emm saya ni kalau nak bersenam secara formal ni memang tak ada la...kasut sukan pun entah ke mana...dumbbell pun dah jadi hiasan je...tapi disebabkan sedar kepentingan bersenam ni, saya cuba lakukan aktiviti fizikal yang lain dalam kehidupan harian...yang penting banyakkan bergerak...ini antara cara mudah yang saya lakukan:

  • basuh kereta sendiri...haha sebenarnya saya pun basuh si bujang tu sebulan sekali je...nak basuh bumbung dia tu kena lak panjat kerusi...itu yang malas tu...huu campur masa basuh, kemas bahagian dalam dan wax sekali ada la dalam dua jam...wahh ini memang betul punya berpeluh...
  • lagi satu selalu gunakan tangga berbanding lif...haa yang ni memang saya amalkan hari-hari...walaupun tangga di office tu satu tingkat je, tapi kalau dah turun naik tujuh lapan kali sehari memang rasa ada perubahan pada stamina
  • banyakkan berjalan kaki...parking kereta jauh sikit takpe...tapi hati-hati ye...tengok2 sikit takut ada anjing atau orang yang mencurigakan...tapi saya nak tak nak memang kena banyak berjalan pun sebab my nature of work...
  • basuh baju sendiri...pakaian saya sendiri memang saya tak basuh guna mesin...tang baju kurung dan tudung tu tak le  berus sangat...ronyoh manja je dengan sabun..tapi bila saat memerah kain baju tu...nak nak macam selimut, towel, tak pun t-shirt biasa kalau dah banyak helai sah mengah punya...lepas tu angkat pulak baldi yang penuh tu ke ampaian...wah rasa macam angkat berat pun ada hehe...
         Itu la antara cara mudah dan tanpa disedari untuk saya bersenam ni...banyak lagi cara sebenarnya...mop lantai ke..(ini Ain rajin buat), tak pun main polis sentri dengan kucing ke...siram pokok bunga ke...tumbuk sambal belacan ke...yang penting kita rajin bergerak...untuk kesihatan kita juga  =)

Sunday, May 8, 2011

Berhati-hati Semua

         Sekarang ni macam-macam cara digunakan oleh orang yang tidak bertanggungjawab untuk menipu. Saya sendiri ada menerima e-mail konon2 dari pihak Maybank meminta supaya saya kemaskini maklumat diri. Dah tentu la saya tak ada akaun Maybank. Lagipun setahu saya pihak bank  takkan e-mail kita..itu bukan cara mereka... Saya ada terbaca dalam Kosmo yang seorang wanita ni kehilangan RM5000 sebaik sahaja dia membalas e-mail seperti itu...kesian kan...sebab tu kita kena berhati-hati dan jangan mudah bagi maklumat diri kita...
         Lagi satu, sekiranya kita ada menerima SMS yang menyatakan kita memenangi hadiah pun janganlah balas...siapa la yang baik hati sangat nak bagi kita hadiah percuma kan...kalau masuk peraduan pun dah tentu kena beli produk dulu dan hantar penyertaan tertinggi baru ada peluang menang....
        Mana ada percuma zaman sekarang...kalau kita balas SMS seperti itu untuk mengetahui hadiah yang dimenangi, kita akan dapat balasan yang kita telah melanggan pakej atau perkhidmatan yang tidak diperlukan...kemudian bila periksa baki kredit, kredit kita telah ditolak beberapa ringgit. Itu yang saya baca la...Jadi abaikan aje la SMS macam ni.



        Saya pun ada juga dapat SMS dari SHELL mengatakan saya menang RM17,000 sebab cabutan bertuah..hmm macam macam...kalau menang botol air tu percaya la juga...ini RM17,000? tak logik langsung...opps...dah sah sah saya tak isi petrol di SHELL..haha...
         Jadi apa yang saya nak beritahu, kita semua hati-hati la...ini peringatan untuk diri saya juga...ye la susah susah kita cari duit janganlah kita bermurah hati sedekah dekat para penipu ni....menyesal tak sudah nanti...beringat sebelum kena...