Saturday, March 12, 2011

Buku cerita Enid Blyton

        Semasa saya bersekolah rendah dulu, teman saya yang paling akrab adalah buku-buku cerita karya Enid Blyton yang telah dialih bahasa ke bahasa Melayu. Saya ingat lagi, bermula dari darjah 3 saya mengumpul siri 5 Sekawan. Setiap bulan bila abah dapat gaji, abah bawa saya ke Seremban untuk membeli sebuah dua buku. Naik motor je. Selalunya pergi lepas Maghrib. Harga pada masa itu hanyalah RM1.90 sebuah. Tapi sebab kami bukan orang senang, saya rasa nilainya cukup besar.
        Saya tidak membeli yang originally written in English selain dari sebab harganya terlalu mahal, ia juga tidak seseronok membaca yang telah dialih bahasa. Sebab yang dialih bahasa ini rasa macam watak-watak itu tinggal di Malaysia, lebih mudah untuk menghayati ceritanya.
        Selain siri 5 Sekawan, saya mengumpul siri 5 Penyiasat dan siri Pelajar. Buku 5 Sekawan (dalam bahasa Inggerisnya The Famous Five) adalah cerita pengembaraan Eddie, adik-adiknya Dean dan Mona, sepupu mereka si tomboy George dan anjingnya Tompok. Seronoknya siri ni sebab mereka asyik makan, makan dan makan...bila baca saya pun rasa lapar aje...
        Siri pelajar pula ialah kisah pelajar di sekolah berasrama. Masing-masing ada perangai yang tersendiri. Sekolah yang pertama adalah Sekolah Seri Melur (The Malory Towers) dan yang kedua adalah Sekolah Tengku Asikin (The St. Clare). Tapi yang paling best sekali ialah siri 5 Penyiasat. Seronok membaca 'Gemuk' dan kawan-kawannya menyiasat kes sambil 'mengenakan' Encik Goon, polis angkuh di kampung mereka.



        Saya cuba menggalakkan anak-anak buah saya membaca buku-buku ini tetapi mereka lebih gemar kepada komik dan novel-novel remaja karya penulis baru. Terpulanglah kepada citarasa masing-masing. Cuma pada saya, yang membuatkan saya gemarkan karya Enid Blyton ini adalah kerana jalan ceritanya yang imaginatif dan cara penulisan yang menarik. Contohnya sekiranya dalam buku itu, watak A pergi ke sebuah rumah, maka beliau akan menerangkan keadaan rumah itu. Seperti petikan di bawah:

Rumah berwarna putih di lereng bukit yang kelihatan menghijau itu seolah-olah sedang tersenyum disinari suria yang memancar. Ianya terletak di dalam taman yang indah. Pintu pagarnya berwarna hijau dan putih. (petikan dari Keluarga di Rumah Atap Merah)

        Seronok rasa bila membacanya. Sebab itu masa kecil-kecil dulu saya suka berangan. Dan saya tak nafikan membaca  buku-buku ini telah banyak membantu saya dalam mata pelajaran Bahasa Melayu di sekolah. Sekarang sekali sekala ada juga saya membaca kembali buku-buku ini. Tak sangka yang ada antaranya dah berusia 21 tahun. Masih dalam keadaan baik lagi.
        Saya tak kisah kalau ada yang kata saya macam budak-budak bila baca buku cerita dalam usia begini. Bagi saya karya yang baik tidak ditelan zaman. Lagi pun saya tidak menghadkan bahan bacaan saya.   Asalkan baik, tiada unsur memudaratkan saya akan baca. Jujurnya majalah Remaja pun saya baca juga walaupun dah tak remaja. Tambahan pula buku-buku ini mempunyai memori zaman kanak-kanak saya...

Koleksi yang ada :

5 Sekawan

1) Di Pulau Pusaka
2) Cabut Lari
3) Di Puncak Penyamun
4) Lorong Rahsia (ingat lagi...baca buku ni bertemankan cahaya lilin..sebab balik dari beli tetiba blackout)
5) Gangguan Tengah Malam
6) Ngeri Di Gua Gelap
7) Pergi Berkhemah
8) Dalam Bahaya
9) Mengembara Bersama
10) Mengembara Lagi
11) Cahaya Dari Menara
12) Rahsia Kota Baiduri
13) Misteri Padang Singkir
14) Diburu Penculik
15) Di Ladang Permai
16) Di Batu Puaka (tak cukup mukasurat..huk huk)
17) Di Bukit Jaguh

Unfortunately, lagi satu tajuk "Di Pulau Berbisik" tak dapat dikumpul. Maka, tak lengkaplah semua siri 5 Sekawan ni...

5 Penyiasat

1) Misteri Pondok Terbakar
2) Misteri Kucing Hilang
3) Misteri Bilik Rahsia
4) Misteri Rantai Hilang
5) Misteri Karung Ajaib
6) Misteri Surat Dendam
7) Misteri Banduan Ghaib
8) Misteri Kucing Pantomim
9) Misteri Pencuri Ghaib Di Hutan Inai (my favourite)
10) Misteri Rumah Tersembunyi
11) Misteri Kehilangan Putera Raja
12) Misteri Menara Penunggu
13) Misteri Surat Terbang (tak cukup muka surat)
14) Misteri Seri Keruing
15) Misteri Lorong Cempaka

Siri yang paling best dan kelakar :)

Siri Pelajar

1) Tingkatan Satu Di Seri Melur
2) Tingkatan Dua Di Seri Melur
3) Tingkatan Tiga Di Seri Melur
4) Tingkatan Empat Di Seri Melur
5) Tingkatan Lima Di Seri Melur
6) Penggal Terakhir Di Seri Melur
7) Saudara Kembar Di Sekolah Tengku Asikin
8) Anak Kembar Encik Harun
9) Penggal Ketiga Di Sekolah Tengku Asikin
10) Tingkatan Dua Di Sekolah Tengku Asikin
11) Tingkatan Empat Di Sekolah Tengku Asikin
12) Tingkatan Lima Di Sekolah Tengku Asikin

Siri Pengembara

1) Pulau Rahsia
2) Rahsia Kota Sarang
3) Gunung Rahsia
4) Rahsia Gunung Gagak
5) Rahsia Istana Purnama
6) Empat Pengembara

Siri ni tak lengkap sebab cuma suka kumpul tajuk-tajuk yang ada watak Jack, Mike, Peggy dan Molly...Tajuk Pulau Rahsia memang best sangat-sangat...

7 Penyiasat

1) Kisah 7 Penyiasat (Pencuri Berkaki Kayu)
2) Pencuri Surat Berdaftar
3) 7 Penyiasat Berjaya Lagi ( Rahsia Gua Batu)
4) Tujuh Perisik Kebingungan (Pencuri Biola)
5) Jaguh

Kurang minat la siri ni...nipis sangat bukunya...

Siri Jenakaria

Dah baca semua tajuk dalam siri ni masa sekolah rendah...sayangnya tak dapat kumpul..susah yang amat nak mencarinya...yang ada cuma Tiga Anak Patung Hitam dengan Jangan Jadi Bodoh, Tawil (ini pun dah hilang...)

Siri Sukaria

Sama kes dengan Siri Jenakaria. Cuma ada tajuk Kanak-kanak Di Ladang Aman je. Ohh kan best kalau dapat kumpul yang tajuk Hutan Ajaib dengan Kerusi Ajaib tu...

Siri Kembar

Ada satu je...Seminggu di Kuala Lumpur...Bobby dan Mary saudara kembar, dan mereka ada adik kembar Ron dan Jane

Dan...lagi satu yang paling ku suka...'Keluarga Di Rumah Atap Merah'... :)

2 comments:

  1. the original famous five has 21 titles, but only 18 were translated to BM

    ReplyDelete